۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

درون شهر زیرزمینی تهران(مترو)

فقر،دستفروشی،افزایش متکدیان دست آورد دولت چکشی


در میان شلوغی واگن های قطارهای شهری متروی تهران فریادی برای مسافران همیشگی آن آشناست این بار هم فریاد شخصی که مشغول فروش وسیله ای است که سوزن نخ می کند توجه من جلب کرد با این جملات که << تا کی میخوای از این چشمات کار بکشی ، بابا هرچی وقت گذاشتی بسه، سه ثانیه آخه زمانی، هرچی از چشمات کار کشیدی بسه>>
حدودا دو سه هفته پیش بود در هنگام شرکت در یک نظرسنجی مترو با یکی از ماموران مترو آشنا شدم در میان صحبت ها ی بین ما این فرد اشاره کرد به یکی از سوالات در نظرسنجی که در رابطه با شغل افراد بود. تعریف کرد که یکی از این متکدیان در این نظرسنجی شرکت کرده و در پاسخ به این سوال، خود را همکار این مامور مترو معرفی کرده، این مامور مترو توضیح می داد که در آن موقع که من نمی دانستم این فرد از متکدیان است در مورد بخشی که این فرد فعالیت می کند سوال کردم که در پاسخ گفت من مامور واگن ها هستم که بعد با خنده تعریف کرد که با توجه به نبود چنین پستی من متوجه شدم که این فرد از متکدیان همکار ماست!!!
علاوه بر وجود مشکلات بسیاری که افراد را وادار به دستفروشی می کند، خود این عمل مشکلات زیاد دیگری نیز به شهر زیرزمینی تهران اضافه خواهد کرد. به دنبال این مشکل در میان خبرها و سایت های مختلف گشتم تا ببینم نظر دیگران در این مورد چیست.
1-مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران از اخراج محترمانه روزانه 200 دستفروش در مترو خبر داد.
2-نگرانی 2 میلیون مسافر مترو از حضور متکدیان.
3-مترو تهران با وسعت فضای فیزیکی بهترین مکان برای فعالیت افراد سودجویی مانند متکدیان، دستفروش‌ها و فروشندگان مواد مخدر است.
4-حضور زنان دستفروش، کودکان کار و متکدیان در مترو،زنگ خطري بروز آسيب‌هاي اجتماعي سازمان يافته‌تر است که وجود پلیس نامحسوس را می طلبداما مسئولان مربوطه این موضوع جدی نمی گیرند.
5-شرکت مترو تهران به عنوان میزبان طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی زیرزمین پایتخت درحد توان خود امکانات و فضای مناسب برای کار را در اختیار سازمان‌های حمایتی و پلیس قرار می‌دهد.
6-جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران :هنوز متولی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مترو تهران مشخص نیست.
این و هزاران تیتر خبری دیگر در این مورد پیدا کردم که همگی حاکی از نگرانی مردم و مسئولان از این كه پاي متكديان نيز به اين شهر زيرزميني باز شده به طور مثال؛مادري كه فرزندش بيمار است و پول خريداري داروهاي گران‌قيمت فرزندش را ندارد، پدري كه براي نان شب خانواده‌اش محتاج است، زني كه همسر معتادش او و فرزندانش را بدون خرجي رها كرده است، مرد شهرستاني كه اينجا غريب است و به اندازه پول تهيه يك بليت برگشت تا شهرستان نياز به كمك شما دارد و... و به راه افتادن بازارهای دستفروشی در شلوغی مترو و ایجاد مزاحمت برای مسافران آن دارد.
علاوه بر داد به گردن انداختن مسئولیت بر دوش دیگری در میان نهادهای مربوطه همگی صحبت از برخورد انتظامی با این دستفروشان ومتکدیان می کنند و ظاهرا موافق این راه هستند.
اما به نظر من قبل از هرچیز باید یک تمایزی میان متکدیان و دستفروشان قائل شد و نوع برخورد با آنها نیز باید متفاوت باشد. در تمام این نظرها کسی از این که چرا فردی به دستفروشی در مترو دست می زند صحبت نمی کند. مشکلات زیادی که به راحتی می توان در سطح جامعه دید از جمله بیکاری و فقر، مدیران مترو از سویی اعلام می کنند که با تمام توان آماده کمک برای حل این مشکل هستند اما از سویی دیگر مدام به دنبال برخورد انتظامی و گرفتن مجوز برای توقیف اموال دستفروشان در مترو هستند. اما بهتر نیست به جای صرف هزینه ی زیاد و نیروی انسانی برای این کار یک بار و برای همیشه این مشکل از راههای بهتر حل کرد. با حل مشکل دستفروشان در مترو پای متکدیان نیز از آن بریده خواهد شد و اگر معدودی نیز باقی بمانند ماموران خود مترو از پس آن بر می آیندو نیاز به نیروی اضافی نیست.
در مترو تهران فضاهای زیادی برای برگزاری بازارهای موقتی وجود دارد که اگر مترو با هماهنگی مسئولان حامی این افراد همچون بهزیستی و شهرداری و..، به کسانی که صلاحیت داشتن این موقیت را دارند فضایی را با اجاره اندک برای کسب درآمد بدهد. هم این مشکل را به بهترین شکل حل کرده و هم از بروز آسیب های اجتماعی دیگر در این شهر زیرزمینی جلوگیری کرده است ضمن آنکه هزینه ی زیادی برای حل این مشکل صرف نشده است.
لینک این مطلب در بالاترین:
اینجا 

۱ نظر:

  1. واقعا به گند کشیدن مترو این گداها تو اون شلوغی فقط حضور اینا کم بود که اضافه شد.

    پاسخحذف